Voorspellen met zekerheid

De ZIP Terminal (Zeebrugge International Port - containerterminal) is uitgerust met state-of-the-art behandelingsmateriaal, ondersteund door hoogtechnologische IT-applicaties die nood hebben aan een robuust en uiterst betrouwbaar Wi-Fi netwerk.

Het netwerk wordt immers gebruikt om de volgende container aan te duiden die opgepikt moet worden of om de plaats aan te geven waar een container geplaatst moet worden, in essentie dus alles waar de terminal rond draait.

Om dit netwerk te voorzien, moesten heel wat uitdagingen overwonnen worden. Het Albert II dok is gewonnen grond op zee. Om hier Wi-Fi dekking te voorzien, moest dus alles bepaald zijn voor de beton van de kade gestort werd. Daarna zijn veranderingen bijna onmogelijk terwijl een containerterminal de meest veranderlijke omgeving ooit is!

Deze terminal heeft een lengte van 1000m, is 42,5 hectare groot en er is ruimte voorzien voor 1.100.000 TUE (Twenty Foot equivalent unit) aan containers en is een typevoorbeeld van een containerterminal. Afhankelijk van het type container (leeg, vol of reefer) wordt er een andere stapeling gevolgd. Bovendien is deze omgeving onderhevig aan enorme verandering binnen een zeer korte termijn. Al deze mogelijkheden moeten in rekening gebracht worden.

Containerterminal Antwerpen

Verschillende gebruikersgroepen

De ‘gebruikers’ van het netwerk hebben zeer verschillende eisen maar tevens posities en snelheden. Het grondpersoneel maakt gebruik van handterminals op ongeveer 1m20 terwijl ze onder de kranen staan, zich tussen de containers bevinden of bij de gate-in/gate-out tussen de vrachtwagens staan. Stack Reachers hebben hun antenne eerder op een 5-6m hoogte zitten en Straddle Carriers hebben de tablet in de cabine zitten op 11m hoogte. Deze voertuigen halen ook snelheden tot 40km/u waardoor uiteraard een sneller roaming van cruciaal belang is. Stilstand kost hier enorm veel geld. Redundantie is dan ook een noodzaak.

 

Betrouwbaarheid voor alles

Om hier een betrouwbaar beeld van te schetsen, is de volledige omgeving in een 3D model gegoten met tal van variaties naar stapelingen, met best case en worst case scenario’s waarbij de testen uit reële situaties in het predictiemodel zijn ingewerkt om een zo realistisch mogelijk resultaat te krijgen. Er zijn tal van situaties nagebootst om tot een ideale setup te komen waarbij connectiviteit voor alle gebruikersgroepen gegarandeerd kon worden.

 

Resultaat

Na de simulatie is de terminal ook uitgerust met een systeem van Meru Networks (terminal momenteel geen eigendom meer van PSA). Dit was letterlijk plaatsen, configureren en werken! Omwille van de goede en snelle resultaten, heeft dit verhaal een vervolg gekregen op kaaien K869 en K913.

Albert Ii Dok Predictie

Welke producten gebruikte Multicap?

Voor de 3D modelling, predicitie en on-site metingen werd een combinatie van de Ekahau Site Survey software en de LanPlanner software gebruikt.

De sites zijn daarna uitgerust met een Meru Networks Wi-Fi netwerk om de gevraagde robuustheid, redundantie en betrouwbaarheid maar tevens eenvoud van implementeren te bieden op een containerterminal.

Wie is de klant?

  • Naam klant: PSA
  • Activiteiten: containeroverslag etc.
  • Land: België

Ook graag een oplossing op maat?

Schakel Multicap in voor een netwerkoplossing op elke mogelijke locatie.

Neem contact met ons op